Ga naar de inhoud

Typhoon neergeschoten bij De Linderte – 9 maart 1945

Squadron Leader C.D. Erasmus sneuvelt bij verkenningsmissie boven Raalte (foto Richard Woolderink)

In de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog werd op 9 maart 1945 een Hawker Typhoon Mk IB (registratie RB381) van het 193 Squadron RAF neergeschoten bij De Linderte, in het buitengebied van Raalte. Het toestel werd geraakt tijdens een gewapende verkenningsvlucht (armed recce) en stortte neer achter het spoorwegknooppunt van Raalte.

De piloot, Squadron Leader Charles Douglas Erasmus DFC, verloor het leven bij de crash. Hij was afkomstig uit Zuid-Afrika en was commandant van zijn squadron binnen de RAF. Erasmus had eerder het Distinguished Flying Cross ontvangen voor zijn moed tijdens eerdere operaties.

Het toestel:

  • Type: Hawker Typhoon Mk IB
  • Serienummer: RB381
  • Code: DP-X
  • Eenheid: 193 Squadron RAF – “Fellowship of the Bellows”
  • Vertrek vanaf: Vliegveld B.89 Mill (De Kuilen, Noord-Brabant)
  • Missie: Gewapende verkenningsmissie (armed reconnaissance)

De piloot:

  • Naam: S/Ldr. Charles Douglas Erasmus, DFC
  • Leeftijd: 24 jaar
  • Nationaliteit: Zuid-Rhodesië
  • Status: Gesneuveld bij de crash
  • Begraven: Algemene Begraafplaats Raalte

Op 20 juni, tijdens Trails of Hope, herdenken wij de geallieerde vliegers, die sneuvelden bij de bevrijding van Raalte.

📍 Locatie crash: De Linderte, achter spoorwegovergang Raalte
📅 Datum en tijd: 9 maart 1945, 11:25 uur

Wie de moeite neemt in Raalte bij de spoorwegovergang naar Linderte (foto boven) een kijkje te nemen ziet daar een rij kastanjebomen. In dat rijtje bomen ontbreekt er eentje. Daar is het vliegtuig van Erasmus tegen aan gevlogen. (Richard Woolderink)

De spoorwegovergang in 2025. (Scott’s Railroad Video’s -YouTube)

Locatie crash (Richard Woolderink/Google)

Charles Derek Erasmus
Op 9 maart 1945 verongelukte squadron commandant Charles Derek Erasmus (22) bij zijn bombardement op de spoorbrug te Raalte. Hij was onderscheiden met het Distinguished Flying Cross (D.F.C.) en sinds 1944 commandant van het 193 squadron van de Royal Air Force (RAF), die voornamelijk uit Rhodesiërs bestond. Erasmus kwam uit Salisbury, Zuid Rhodesië. Zijn ouders zijn de heer (luitenant) en mevrouw P. Erasmus uit Salisbury. Het verlies van Erasmus, door vrienden “Rastus” genoemd, was voor de RAF een grote klap. Dat blijkt uit ieder archiefstuk waarin melding gemaakt wordt over zijn ongeluk. Niets dan lovende woorden zijn over hem te vinden. Hij was altijd opgeruimd en vrolijk, en als de plicht riep was hij in de voorste gelederen te vinden. Op tal van belangrijke bombardementsvluch- ten werd hij uitverkoren de leiding te nemen. Iedereen die hem beschreef in de officiële rapporten gaf aan dat voor “Rastus” een veelbelovende toekomst was weggelegd als vlieger. Het 193 squadron had in 1945 tot taak het aanvallen van noordelijk Nederland en had het gemunt op stations, spoorlijnen, boten in de kanalen en op de rivieren, en verkeer op de wegen dat te maken had met de aanvoer van materiaal voor de V2’s. Zijn squadron vloog regelmatig boven Raalte, dat bekend stond als plaats waar materialen voor V2 bases overgeladen werden. Erasmus is begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Westdorplaan te Raalte. (Richard Woolderink)

Mannes Holterman
Geboren: 20 november 1904 te Heino Overleden: 9 maart 1945 te Raalte Toen squadron-leader C.D. Erasmus op 9 maart ’45 de spoorbrug te Raalte bombardeerde, vielen er drie doden. Deze piloot zelf, een Duitse militair en Mannus Holterman (40) uit de Wolthaarshoek, ook wel ’t Jonkertie genoemd. Dat hij om kwam – een bomscherf trof hem – was een trieste zaak. Van landbouwer Mannus Holterman en zijn echtgenote werd na de oorlog bekend, dat ze geallieerde vliegers aan onderdak hielpen. Het gezin onderhield daarvoor contacten met het Heinose verzet. En nu verloor hij het leven door een aanval van een geallieerd piloot, waarvan hij collega’s aan een schuilplaats had geholpen. Het bekendste verhaal over ’t Jonkertie was, dat hij verongelukte toen hij onderweg was naar het gemeentehuis. Volgens het verhaal wilde hij aangifte doen van de geboorte van zijn achtste kind en tweede dochter uit zijn gezin. Dat verhaal klopte bijna. Alleen, de aangifte deed hij niet op 9 maart 1945. Uit de burgerlijke stand bleek dat Mannus de geboorte van zijn op 7 maart geboren dochter op 8 maart aangaf. Op 9 maart verongelukte Mannus zelf, en de dag erop werd van zijn overlijden aangifte gedaan. Op 13 maart werd ’t Jonkertie begraven op het kerkhof van de Kruisverheffing. (Richard Woolderink)

Uit het boek Raalte in Oorlogstijd ’40-’45 van Richard Woolderink:

Boven Raalte gekomen maakten Erasmus en Marryshow zich gereed voor de aanval. Ze zouden deze op lage hoogte uitvoeren. Erasmus vloog voorop, gevolgd door Marryshow. Even nadat Erasmus zijn bommen had gelost dook hij de grond in, waarbij het toestel explodeerde. Voor Marryshow was het onbegrijpelijk wat er gebeurd was. Luchtafweer was er niet, en Erasmus was wel zo geroutineerd dat het nauwelijks een stuurfout kon zijn. Maar het was gebeurd, en er viel niets meer aan te doen. De oorzaak bleef aan Engelse zijde onbekend. In de dagboeken van de gebroeders Spit vermeldden deze dat het vliegtuig tegen het huis van Marskamp vloog, en daarna tegen een boom botste. Wie de moeite neemt in Raalte bij de spoorwegovergang naar Linderte (foto boven) een kijkje te nemen ziet daar een rij kastanjebomen. In dat rijtje bomen ontbreekt er eentje. Daar is het vliegtuig van Erasmus tegen aan gevlogen. Wat wel in de rapporten van het 193 squadron opgetekend is, is de bomlading die die dag op de spoorbrug werd gegooid. Twaalf bommen van 500 Ibs zijn laagvliegend afgeworpen. Twee vliegtuigen voerden een duikvlucht uit waarbij ze vier bommen van 500 Ibs dropten. Bij dit bombardement vielen drie doden. Charles Derek Erasmus, Mannes Holterman uit RaaIte, bijgenaamd ’t Jonkertie, en een Duitser, waarvan de naam niet bekend is.

Omdat het ongeluk met Erasmus nogal plotseling en snel was verlopen, hadden zijn collega’s nauwelijks tijd gehad om de onheilspIek goed te bekijken. Diezelfde middag stegen van de basis Mill om half drie twee Typhoons op. In het ene toestel zat de vlieger W. Hurst, in het andere J. Fishwick. Ze keerden terug naar Raalte om de plaats van het ongeval te fotograferen. Hurst maakte foto’s en Fishwick ging mee ter ondersteuning tegen vijandelijke aanvallen. Een lolletje was de opdracht niet, want boven Raalte was de bewolking nogal dicht. Een klein uur later keerden ze op de basis terug. De foto´s gaven weinig hoop. De kans dat Erasmus het ongeluk overleefd had was minimaal.

Foto’s van het graf op begraafplaats Westdorp

Charles Derek Erasmus DFC (eigen foto)

Bronnen: