Avro Lancaster Mk I – 103 Squadron RAF
Op zaterdag 12 juni 1943, rond 03:00 uur, werd een Avro Lancaster Mk I (registratie ED914) van het 103 Squadron RAF neergeschoten boven Heeten. Het toestel was die avond om 23:26 uur opgestegen vanaf RAF Elsham Wolds voor een bombardementsvlucht naar Düsseldorf.
Op de terugweg werd het toestel onderschept door Leutnant Hans-Heinz Augenstein van de 7./NJG 1, die vanaf vliegveld Twente opereerde met een Bf 110 G-4. Het toestel werd fataal getroffen en crashte in het buitengebied van Heeten.
De bemanning:
Omgekomen:
- F/Sgt Alexander Cook (RCAF) – boordwerktuigkundige
- F/O William John Harding-Haydon (RAFVR) – navigator
- Sgt Reginald Watkinson (RAFVR) – marconist/lucht-schutter
- Sgt Emrys Russell (RAFVR) – staartschutter
Krijgsgevangen gemaakt:
- Sgt Peter Jeffrey Scholes (RAF) – piloot
- Sgt Kenneth William Woodcock (RAF) – bommenrichter
- Sgt George Price (RAF) – boordschutter
De vier gesneuvelden liggen begraven op de Algemene Begraafplaats in Raalte. De overige drie bemanningsleden werden krijgsgevangen genomen en naar Duitsland afgevoerd.
Op 20 juni staan wij tijdens de opening van Trails of Hope ook stil bij hun verhaal.
Klik hier voor meer informatie en om aan te melden voor de speciale herdenkingsdag
Instabiel weer en pamfletten
Om vast te kunnen leggen wat het effect van het bombardement was, was de Lancaster uitgerust met camera’s. Verder had men zogenaamde Nickels aan boord, pamfletten. Het weer was die nacht niet best, zo viel uit de rapporten op te maken. Er was dan wel geen bewolking, maar er werd veel last ondervonden van onstabiele, onweersachtige opbouw van de lucht. Hierdoor ontstond veel ijsafzetting. De route liep van de basis Elsham Woods, zo’n twintig kilometer ten westen van Grimsby in Lincolnshire, naar Sheringham, een kustplaats bij Cromer in Norfolk. Vandaar ging het verder naar de kust van Schouwen (drie kilometer west van Brouwershaven), een positie 25 kilometer westelijk van Keulen en vervolgens op het doel af. Tussen 01.20 uur en 02.20 uur verschenen ze boven het doel. De bommen werden gedropt en het effect zeer waarschijnlijk gefotografeerd met de aan boord zijnde camera’s. Of dit gebeurde viel door het neerkomen van de Lancaster niet meer na te gaan. De terugweg was als volgt gepland: Düsseldorf – positie vijf kilometer zuidwest van Krefeld – Noordwijk – basis. Deze route heeft het vliegtuig niet volledig gehaald. Een Duitse nachtjager kreeg de Lancaster te pakken.


Strooibiljetten als deze wierpen de geallieerde bommenwerpers af boven Raalte.(Richard Woolderink)
(uit het boek Raalte in Oorlogstijd ’40-’45)
Foto’s van de graven op begraafplaats Westorp

Flight Sergeant Alexander Cook (Registratie-nummer R/157058), boordschutter, was Canadees en behoorde tot de Royal Canadian Air Force (RCAF). (Eigen foto)

Flying officer William John Harding-Hayden (Registratie-nummer 133330), navigator. (Eigen foto)

Sergeant Emrys Russell (Registratie-nummer 1317088), boordschutter. Hij verongelukte op 21-
jarige leeftijd. (Eigen foto)

Sergeant Reginald Watkinson (Registratie-nummer 1333776), radio-telegrafist en boordschutter overleedop 20-jarige leeftijd. (Eigen foto)
Bronnen:
- Raalte in Oorlogstijd ’40-’45, Richard Woolderink
- Aviation Safety Network
- Virtual Memorial Canada