Handley Page Halifax Mk II – 158 Squadron RAF
In de vroege ochtend van 28 mei 1943, om 01:37 uur, stortte een Handley Page Halifax Mk II (registratie HR775) neer bij de Okkenbroekstraat, tussen Nieuw Heeten en Okkenbroek (gemeente Raalte). Het toestel maakte deel uit van het 158 Squadron RAF en was opgestegen vanaf RAF Lissett in Engeland, met als doel een bombardementsmissie op Essen.
Het toestel werd in de lucht onderschept en neergeschoten door een Duitse nachtjager, bestuurd door Leutnant Hans-Heinz Augenstein van de 7./NJG 1. Hij vloog een Messerschmitt Bf 110 G-4 vanaf vliegveld Twente. De Halifax werd fataal getroffen en crashte in het buitengebied van Raalte.
Alle zeven bemanningsleden kwamen om het leven. Ze liggen begraven op de Algemene Begraafplaats in Raalte, waar ze nog altijd worden herdacht.
De bemanning:
- F/Sgt William Hubert Wyatt (RCAF) – piloot
- Sgt William John Erdbeer (RAFVR) – boordwerktuigkundige
- Sgt John Leonard Atha (RAFVR) – navigator
- Sgt Reginald Arthur Tilbury (RAFVR) – navigator
- Sgt George Henderson (RAFVR) – marconist
- Sgt Rene Real Mantha (RCAF) – boordschutter
- Sgt John Simmons (RAFVR) – staartschutter
Zij stierven in de strijd voor de bevrijding van Europa. Hun opoffering wordt blijvend herinnerd, ook tijdens de herdenkingsdag Trails of Hope op 20 juni.
📍 Locatie crash: Okkenbroekstraat, Nieuw Heeten (Raalte)
📅 Datum en tijd: 28 mei 1943, 01:37 uur
Op 20 juni staan wij tijdens de opening van Trails of Hope ook stil bij hun verhaal.
Klik hier voor meer informatie en om aan te melden voor de speciale herdenkingsdag
Nog maar een maand operationeel
De mannen waren nog maar een kleine maand opgenomen in het 158 squadron toen dit gebeurde. Ze waren op 22 april op Lissett gearriveerd, en daarvoor rondden ze hun opleiding af bij de 1658 HCU (Heavy Conversion Unit – omscholingseenheid ter voorbereiding van het vliegen met zware vliegtuigen).Vanaf de indeling bij het 58 squadron nam dit team deel aan acht vluchten, de fatale vlucht van 27/28 mei 1943 meegerekend: op 27 april 1943 mijnen leggen; op 30 april 1943 Essen; op 4 mei 1943 Dortmund; op 12 mei 1943 Essen; op 13 mei 1943 Bochum; op 23 mei 1943 Dortmund; op 25 mei 1943 Düsseldorf; op 28 mei 1943 Essen.

Sergeant George Henderson kwam op 16-jarige leeftijd bij de RAF, en kreeg zijn opleiding te Blackpool.Volgens de familie was bekend dat hij getraind werd voor speciale vluchten van grote omvang. Maar alles was zo geheim dat de betrokkenen pas iets over het doel te horen kregen op de avond van vertrek. Zijn familie was niet bekend met zijn laatste standplaats. Uit andere bronnen bleek dat dat de basis Lissett was. De foto van George Henderson is gemaakt tijdens zijn laatste verlofperiode.
(uit het boek Raalte in Oorlogstijd ’40-’45)
Foto’s van de graven op de begraafplaats Westdorp

Sergeant John Leonard Atha (Registratie-nummer 1436421), navigator. (Eigen foto)

Sergeant William John Erdbeer (Registratienummer: 1037117), boordwerktuigkundige,
overleed op 22-jarige leeftijd. Zijn ouders zijn de heer en mevrouw Henry William en Minnie Linda Erdbeer uit Horninglow, Burton-on-Trent. (Eigen foto)

Sergeant George Henderson (Registratienummer 1294468), radio-telegrafist. (Eigen foto)

Sergeant John Simmons (Registratienummer 1334759), boordschutter. Zijn ouders zijn de heer en
mevrouw George en Edith Daisy Simmons uit Early, Reading, Berkshire. (Eigen foto)

Sergeant Reginald Arthur Tilbury (Registratienummer 1337416), navigator. (Eigen foto)

Flight Sergeant William Hubert Wyatt (Registratienummer R/99557), piloot, was Canadees en
behoorde tot de Royal Canadian Air Force (RCAF). Hij overleed op de leeftijd van 21 jaar, en is de zoon van Ernest E. en Clara Wyatt uit London, Ontario, Canada. (Eigen foto)

Sergeant Rene Real Mantha (Registratienummer R/151473), boordschutter, was ook Canadees en lid van de RCAF. Hij overleed op 19-jarige leeftijd. Zijn ouders zijn Joseph Wilfred Mantha uit North Bay, Ontario, Canada. (Eigen foto)
Bronnen:
- Raalte in Oorlogstijd ’40-’45, Richard Woolderink
- Aviation Safety Network
- Virtual Memorial Canada